اعطای کمک سه میلیون دلاری به محققان آمریکایی برای تحقیقات بیماریهای کلیوی ناشی از دیابت

27 فوریه 2017- محققان آمریکایی برای ادامه‌ی تحقیقات بر روی بیماری کلیوی ناشی از دیابت (DKD) کمک مالی 3 میلیون دلاری دریافت کردند. بیماری کلیوی دیابت، تا 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت را درگیر کرده است اما اطلاعات کمی در مورد مسائل ژنتیکی زمینه ‌ساز این بیماری در دست است. اعطای پول به محققان دانشکده‌ی پزشکی Perelman در دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی دکتر Susztak استادیار پزشکی و ژنتیک صرف تحقیقات گسترده برای درک دخالت ژنتیک در ابتلا افراد به DKD خواهد شد.

 دکتر Susztak و همکارانش از 300 نفر از 12 مرکز پزشکی در آمریکا و کانادا برای انجام این مطالعات ثبت نام خواهند کرد، این تحقیق با نام TRIDENT[1]به زودی آغاز خواهد شد.

 سپس محققان ازطریق بیوپسی کلیه‌ها، نمونه‌هایی ازبافت کلیه افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 را جمع آوری خواهند نمود، آنها امیدوارند تفاوت‌های مولکولی را در کاهش عملکرد کلیه ها کشف کنند.

 Susztak می‌گوید: آنالیزهای یکپارچه‌ی متغیرها به ما کمک می‌کند تا تصویر کامل‌تر و دقیق‌تری از دینامیک سیستم‌های مولکولی زمینه ساز این بیماری بدست آوریم، این تحقیقات بویژه در حال حاضر که شیوع دیابت در آمریکا و در حقیقت در سراسر جهان با سرعت رو به افزایش است، از اهمیت زیادی برخوردار است. در تحقیقات پیشین نشانگرهای زیستی جدیدی شناسایی گردید که به تشخیص افراد در معرض خطر زیاد این بیماری کمک کرده است، برای مثال با تمرکز بر مقدار پروتئین[2] KIM-1 درخون و ادرار می‌توان این افراد را شناسایی و مداخلات زودهنگامی را برای آنها در نظر گرفت.

 دکتر Susztakمی‌گوید: اگرچه این نشانگرها توجه محققان را به خود جلب کرده است، اما همچنان پرسش‌های اصلی پاسخ داده نشده باقی مانده‌اند.

 سه شرکت بزرگ دارویی بوهرینگر اینگلهایم، GSK،  Regeneron این کمک مالی 3 میلیون دلاری را برای انجام این مطالعات تأمین نموده‌اند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/us-researchers-receive-grant-to-research-diabetic-kidney-disease-93657424.html

-----------------------------------------------------------------

[1]Transformative Research In Diabetic Nephropathy

[2]Kidney Injury Molecule-1